سفارش تبلیغ
صبا ویژن


....گویا هنوز جای خالی نهاد عالی متولی فرهنگ جامعه احساس می‌شود(2)‏
از رهنمودهای جلسه سه‌شنبه گذشته 92/9/19 با اعضای محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی، ضرورت تلاش و اهتمام و جدیت بیشتر شورا برای تصرف قله بسیار مهم تولیت فرهنگی جامعه و استقرار کامل در آن، برداشت می‌شود.
نه اعضای محترم شورا و نه مردم، انتظار ندارند در دیدار مشابه  سال آینده شرایط به گونه‌ای باشدکه تذکرات جلسه اخیر، مجددا یادآوری و تاکید شود.
با توجه به ترکیب توانمند و قدرتمند شورا، حلقه مفقوده اشراف و رصد میدانی (3) و مراقبت‌های قرارگاهی در این جهاد بزرگ، کجاست؟
چرا بخش قابل توجهی از تدابیر و سیاستگذاری در برابر آسیب‌های فرهنگی، پس از وقوع حادثه تشخیص و اتخاذ می‌شود؟‏
چرا باید مقابله سلبی و انفعالی در برنامه‌های فرهنگی، نسبت به طرح‌ها و اقدامات ایجابی و پیشگیرانه غالب باشد؟ (4)
.... اکنون دولت تدبیر و امید و رئیس جمهور محترم در آغاز تصدی ریاست شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌توانند چشم‌انداز امیدبخشی را برای تحقق مصوبات شورا، و ارتقای کارآمدی آن، و برنامه ریزی برای اجرای رهنمودهای مقام معظم رهبری خصوصا موارد مطرح شده در جلسه 92/9/19 ترسیم کنند. ‏
جملاتی که به صراحت در سخنان92/8/5 حجت الاسلام و المسلمین روحانی رئیس جمهور محترم در مجلس شورای اسلامی بیان گردید را بخاطر سپرده‌ایم.
«من بر این نکته تاکید می‌کنم و همه باید تلاش کنیم نظرات و تدابیر رهبر معظم انقلاب را عملیاتی و اجرایی کنیم. تکرار شعار نکنیم. مدام نگوییم که رهبری چنین و چنان فرموده است. رهبری با بیانی روشن نظراتش را بیان فرموده و بیان می‌فرمایند. این ما هستیم که باید برنامه اجرایی آن تدابیر را تهیه، اجرا و عمل کنیم»‏
ما اکنون به این وعده ریاست محترم جمهور امید بسته‌ایم همچنان که مقام معظم رهبری نیز در آغاز سخنان خود تاکید فرمودند که سال‌های متمادی است جناب روحانی را به‌عنوان عنصر فرهنگی می‌شناسند.
اگر قرار است از این مرکز عالی نقش سپاری صحیح برای همه ظرفیت‌های فرهنگی کشور صورت گیرد، ابتدا زیرساخت عملیاتی برای تحقق مصوبات شورا که همان شکل قرارگاهی است می‌تواند مورد عنایت واقع گردد.
تعبیر کارزاروضرورت شکل گیری قرارگاه فرهنگی،حتی اگر در بیان مقام معظم رهبری  هم نیامده بود از شیوه  آشکار و پنهان هجمه فرهنگی دشمنان استقلال ملت ایران به آسانی برداشت می‌شد.‏
برای اینکه این تعبیر برای بعضی غیرمرتبط تلقی نشود یادآور می‌شوم که امیرالمومنین علیه السلام نیز مقابله فرهنگی تربیتی انسان با نفس و شیطان را «جنگ» توصیف فرموده‌اند. (5)
از ضروری‌ترین و بدیهی‌ترین لوازم یک قرارگاه (خصوصا در شرایط دفاعی) حضور فعال فرماندهان در مرکز فرماندهی و هدایت عملیات است.
برای حضور بیشتر روسای محترم سه قوه در این قرارگاه حساس و مهم، پیشنهاد می‌شود بعضی از جلسات مشترک روسای محترم قوا صرفا به تقسیم کار برای تحرک و کارآمدی بیشتر شورا اختصاص یابد هر یک از قوای سه‌گانه به تناسب حوزه ماموریت خود می‌تواند سطوح ستاد و صف خود را نسبت به تحقق راهبردهای شورا حساس و فعال کند ظرفیت‌های تقنینی، حقوقی، اجرایی، برنامه‌ای، بودجه‌ای، نظارتی و رسانه‌ای را به خط مقدم مسائل فرهنگی کشور، فرا بخوانند. برای تحقق مصوبات، حمایت‌ها و تمهیدات ضروری را تدارک و ساز و کارهای اجرای مصوبات را فراهم نمایند. ضرب‌الاجل‌های منطقی و عملی برای مسئولان ذیربط تعیین شود. (6) تا هیچ یک از تصمیمات شورای عالی انقلاب فرهنگی معلق و متوقف نماند. (7)
پی‌نوشت (با بهره‌گیری از سخنان مقام معظم رهبری)
1- از سخنان و رهنمودهای جلسه 92/9/19 با اعضای محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی
2- شورای عالی انقلاب فرهنگی باید یک شورای زنده، فعال، حساس، پرتحرک و پرتلاش باشد84/10/13
‏3- گزارش مصوبات غیر از گزارش واقعیت‌هایی است که براساس این مصوبات در عالم واقع و روی زمین، انسان مشاهده می‌کند 84/10/13
‏4- البته وقتی تهاجم هست انسان باید دفاع کند. شکی نیست، توصیه من فقط موضوعی دفاعی نیست. اما موضع اثباتی موضع تهاجمی، موضع حرکت صحیح باید داشته باشیم. به هر حال در مقابل فرهنگ مهاجم بدترین کار انفعال است. زشت‌ترین کار انفعال است. خسارت بارترین کار انفعال است. فرهنگ مهاجم نباید ما را منفعل کند. 92/9/19
5- دعای صباح: و ان خدلنی نصرک عند محاربه النفس و الشیطان فقد و کلنی خذلانک الی حیث النصب و الحرمان. ترجمه: اگر در هنگام جنگ با نفس و شیطان یاری تو نباشد مسلما همان یاری نکردنت مرا بدست رنج و حرمان می‌سپارد.
6- زمان تعیین کنید و بعد بگویید که شما ظرف دو یا سه ماه در این زمینه چه کار کرده‌اید؟ 84/10/13
7- هیچ‌یک از تصمیمات شورای عالی انقلاب فرهنگی نباید معلق و متوقف بماند. 75/9/20

 


نوشته شده در  دوشنبه 92/9/25ساعت  8:0 صبح  توسط سید باقر پیشنمازی 
  نظرات دیگران()

<      1   2   3      >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ
تغییر آدرس
فاصله نخبگان بامردم در خلاء همزبانی
فلسطین؛ کلید رمزآلود گشایش درهای فرج
خطاب لطیف الهی...
سهم شیطان ازثروت ملی ما
دادوستد فرهنگی معلم بامردم(2)
دادوستدفرهنگی معلم بامردم(1)
حفاظت ازهویت فرهنگی محیط زیست
جای خالی همدلی وهمزبانی چگونه پرمیشود؟
[عناوین آرشیوشده]