سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آنچه که به مردم مربوط می شد پرپیمان به صحنه آمده بود، به گونه ای که برگزار کنندگان مراسم هم مبهوت و غافلگیر شده بودند. در پیاده روی اربعین گذشته هم دل های بی شماری از زن ومرد و پیر و جوان با کودکانشان متوجه کربلا شده بود. میزبان که بر اساس تجربه سال های قبل، خود را برای پذیرایی انبوه زائران آماده کرده بود، شگفت زده شد.

آن گونه که خداوند در آیه 63 سوره انفال می فرماید: "پیوند زدن و به حرکت آوردن دل ها در مسیر هدایت الهی، تنها در محدوده قدرت اوست و اگر پیامبر(ص) همه ذخایر و ثروت های زمین را بذل و بخشش کند، نمی تواند این گونه دل ها را به هم پیوند بزند" و انبوه مردم را درشرایط دشوار، مصمم و مشتاق به میدان بیاورد. گویی هر از چند گاه باید چشم فرعون ها و نمرودها به وجود اراده ای برتر خیره شود. موسی ها و ابراهیم ها یکی پس از دیگری بیایند تا چراغ راه مردم شوند و راه بنمایانند.

چنین رویدادهایی که فراتر از توان و تصمیم و محاسبه مجریان امر اتفاق می افتد، جلوه ای از اراده خدای "مقلب القلوب والابصار" است که با "خطاب لطیف" خود حال انسان ها را به احسن الحال متحول می سازد.

خطاب الهی منحصر به پیامبران نیست و مادر حضرت موسی (1) علیه السلام و حضرت مریم سلام الله علیها (2) و جناب لقمان (3) و خضر (4) و اصحاب کهف (5) و ذوالقرنین (6) و حتی زنبور عسل (7) هم از جانب خدا مورد خطاب واقع شده اند. هر چند با رحلت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله باب نزول وحی مسدود شد، اما باب خطاب و هدایت الهی باز است. نه تنها حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف به اذن و هدایت الهی قیام می کنند، که بنا به تصریح قرآن کریم، انسان های مؤمن نیز مورد خطاب و هدایت الهی واقع می شوند. (8) همچنان که مؤمنانی مثل ذوالقرنین و اصحاب کهف مورد راهنمایی واقع شدند. ولذا تعبیر "خطاب لطیف الهی" در پیام مقام معظم رهبری به مناسبت استقبال بی نظیر مردم از شهدای غواص، مستند به قرآن کریم است و برخی فرازهای دیگرپیام نیز مثل: "سلام بر دست های بسته و پیکرهای ستم‌ دیده شما. و سلام بر ارواح طیبه و به رضوان الهی، بال‌ گشوده‌ شما. سلام بر شما که بار دیگر فضای زندگی را معطر و جان زندگان را سیراب کردید. و سپاس بی‌ پایان پروردگار حکیم و مهربان را که در لحظه ‌های نیاز این ملت خداجوی و خداباور، بشارت های تردیدناپذیر را بر دل های بیدار نازل می فرماید و غبارها را می زداید."

اینکه ظهور و حضور شهدا چگونه غبارها را می زداید و بشارت می آورد و راه می نماید، از تبیین آیات 6 و 7 سوره حمد (اهدنا الصراط المستقیم صراط الذین انعمت علیهم...) با آیه 69 سوره نساء که شهدا را از مصادیق "انعم الله علیهم" توصیف می کند، به دست می آید. (9)

در مراسم باشکوه استقبال از شهدای غواص که یکی از به یادماندنی ترین حوادث انقلاب توصیف شد، "همدلی" بین مردم و مردم این گروه و آن گروه با نمادهای مختلف شکل گرفت و همه یک حنجره شدند و با "همزبانی" بر پایداری در حفظ استقلال و "عزت ملی" و پاسداری از آرمان های شهدای گرانقدر تأکید کردند و همصدا شعار "نه سازش، نه تسلیم، نبرد با آمریکا" را فریاد زدند تا شاید به گوش کارگزاران خط مقدم سیاست و دیپلماسی برسد. اگر چه جماعتی از مسئولین به صفوف مردم پیوستند، اما جماعتی دیگر مبهوت از استقبال بی نظیر مردم در مراسم ورود پیام آوران عرصه های فهم و شعور و بصیرت و حضور، دچار تکلف در اظهار همزبانی و تصنع در ابراز همدلی با مردم شدند.

اما روزنامه همسو و طرفدار آنها که یارانه هنگفتش را از وزارت ارشاد جمهوری اسلامی دریافت می کند، معلوم نیست برای رضایت خاطر چه کسی قلم می زند؟، "آرمان حقیر" خود را در اهانت به شهدای گرانقدر، با تصویری پلشت به نمایش می گذارد تا صادقانه! اعتراف کند که از حضور شهدا و ظهور روشنگری ها و راهبری هایشان به خشم آمده است. گویی شهیدان با آمدنشان همه رشته های تحریف را پنبه کرده اند.

تاریخ زندگی بشر سرشار از فراز و فرودهاست. هر جا مؤمنان در اثر تحریف حقیقت و جانمایی باطل دچار حیرت و تردید شدند، روشنگری های آسمانی (10) و خطاب های آشکار و پنهان الهی به کمکشان آمد و راهنمایشان شد.

از منطق و استدلال و اعجاز پیامبران تا هدایت باطنی حقیقت جویان (11)و موج بارش یا کاهش نعمت های الهی. (12)

اگر به هوشیاری و آسیب پذیری مذاکره کنندگان در برابر رفتار پیچیده و خدعه و نیرنگ دشمن اطمینان کامل وجود داشت و آنان بی نیاز از هر گونه نظارت و مراقبت بودند، این همه تأکید و یادآوری پی در پی خطوط قرمز از سوی مسئولین عالی نظام و مجلس شورای اسلامی و به صحنه آمدن مردم، ضرورت نمی یافت. ضمن احترام به اعضای محترم گروه مذاکره کننده، این امر بدیهی تأکید می شود که تلاش برای رفع موانع و تأمین رفاه مردم مشروط به آسیب ندیدن عزت ملی و استقلال کامل آنهاست. در این صورت دستاوردهای مثبت آنان قابل ستایش و تقدیر خواهد بود. اگر رفاه به هر قیمتی بخواهد تحصیل شود 35 سال زودتر و قبل از تحمل بسیاری از مشکلات و هزینه های تحمیل شده از سوی دشمن، در دسترس بود. خدایی که شما را بر مسند نشاند و عزت بخشید (13)، می تواند خود راه توسعه و رفاه برایتان هموار سازد (14) تا برای به فعلیت رساندن بسیاری از ظرفیت های گسترده داخلی و قطع وابستگی به نفت به زحمت نیفتید و با خاطری آسوده ریاست کنید. اما سنت الهی مبتنی بر تحصیل موفقیت از طریق مجاهدت و مقاومت است (15) نه کوتاه آمدن در برابر دشمن(16) و توجیه عقب نشینی از خطوط و اصول! کسانی که آمریکا را قابل اعتماد می دانند، چرا به خدا اعتماد ندارند و وعده هایش را باور نمی کنند؟!

اگر با توکل به خدا و مقاومت و تدبیر برای حفظ عزت و استقلال کشور از این امتحان الهی عبور کردید، خداوند نصرت و پیروزی اش را ارزانی تان می دارد. اما اگر اندک گرایشی به دشمن پیدا شود، مشمول تذکر و تهدید الهی می شویم، آن گونه که در آیه 120 سوره بقره به صراحت بیان شده است. و این همان است که در سخنان چهاردهم خرداد مقام معظم رهبری بیان شد: "اگر راه امام را گم کنیم یا فراموش کنیم یا خدای نکرده عمداً به کنار بگذاریم، ملت ایران سیلی خواهد خورد."

خداوند در آیات 13 و 14 سوره یونس می فرماید: "ما مردمی را که پیش از شما بودند چون ستم کردند و به پیامبرانشان که با دلایل روشن به سوی ایشان آمده بودند ایمان نمی آوردند، هلاک کردیم. مردم تبهکار را این چنین کیفر می دهیم. آنگاه شما را در روی زمین جانشین آنها گردانیدیم تا بنگریم (شما) چگونه عمل می کنید؟"

پی نوشت ها:

1- سوره قصص آیه 7

2- سوره مریم آیه 17

3- سوره لقمان آیه 12

4- سوره کهف آیه 65

5- سوره کهف آیه 14

6- سوره کهف ایه 84 و 86

7- سوره نحل آیه 68

8- سوره مریم آیه 76- حج 16و 54- حدید 28- نحل 36- اعراف 196- انعام 122

9- ومن یطع الله والرسول فاولئک مع الذین أنعم الله علیهم من النبیین والصدیقین والشهداء والصالحین وحسن اولئک رفیقا

10- سوره احزاب آیه 46....... و سراجا منیرا

11- سوره تغابن آیه 11.... ومن یؤمن بالله یهد قلبه

12- سوره نحل آیه 112

13- سوره آل عمران آیه 26

14- سوره شعراء آیه 4

15- سوره بقره آیه 251

16- سوره اسرا آیه 73تا75





نوشته شده در  دوشنبه 94/4/1ساعت  8:0 صبح  توسط سید باقر پیشنمازی 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
تغییر آدرس
فاصله نخبگان بامردم در خلاء همزبانی
فلسطین؛ کلید رمزآلود گشایش درهای فرج
خطاب لطیف الهی...
سهم شیطان ازثروت ملی ما
دادوستد فرهنگی معلم بامردم(2)
دادوستدفرهنگی معلم بامردم(1)
حفاظت ازهویت فرهنگی محیط زیست
جای خالی همدلی وهمزبانی چگونه پرمیشود؟
[عناوین آرشیوشده]