سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 


بعضی از روشنفکران که در دهه های گذشته ابتدا تلویحاً و بعدها تصریحاً ساختار نظام جمهوری اسلامی و مبتنی بودن آن بر اصل ولایت فقیه را با تازیانه قلم و زبان خود مورد هجوم قرار می‌دادند، امروز بعد از تأمل در علل ناکامی انقلاب بزرگ مردم مصر و به بیراهه رفتن آن و حوادث تونس و لیبی و یمن و بی‌‌نتیجه ماندن مجاهدت‌ها و فداکاری‌های انجام شده برای دستیابی به استقلال و آزادی دریافته‌اند جایگاه رهبری بر اساس مدل تعریف شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی می‌تواند عامل وحدت، همبستگی و یکپارچگی شده و کشور را در برابر امواج سهمگین حوادث، توفان‌ها و تهدیدها و فریب‌ها و فتنه‌ها حفظ نموده و به ساحل نجات برساند.

این "دیراندیشان" که تلاش می‌کنند در نقش روشنفکر ظاهر شوند اگر چه با چند دهه تأخیر و مشاهده حوادث گوناگون عبرت‌آموز در کشورهای منطقه، مختصری بصیرت یافته و گوشه‌ای از حکمت‌ های حکومتی امام خمینی رضوان الله تعالی علیه را دریافته‌اند که فرموده بودند: "پشتیبان ولایت فقیه باشید تا آسیبی به مملکت شما وارد نشود"، اما می‌توانند چراغ راه روشنفکر نماهای نو رسیده‌ای باشند که ممکن است برای فهم حوادث و عبرت‌گیری از آن به چند دهه زمان نیاز داشته باشند!
اکنون که معلوم شده است قرار گرفتن یک فقیه دوراندیش و جامع‌الشرایط در رأس هرم حکومت به زیان قدرت‌های سلطه‌جو و خنثی کننده نقشه‌های شوم آنان در ‌جهت دامن زدن به اختلافات و اقدامات براندازانه است می‌توان منشأ شعار علیه اصل ولایت فقیه در فتنه 88 را تشخیص داد و اینکه شیطان بزرگ چگونه و چرا برای دوستان خود پیام تولید می‌کند(1).
غرب و در رأس آن آمریکا که از پیروزی انقلاب اسلامی و ساختار حکومتی منحصر به فرد آن دچار زیان‌های متعدد شده و شاهد ناکامی پی در پی سیاست‌های خاورمیانه ای، و از دست رفتن هیمنه خود هستند، برای جلوگیری از شکل‌گیری انقلاب‌های مشابه، با فرار به جلو به مدل سازی‌های حکومتی با وصف اسلامی در کشورهایی مثل افغانستان، پاکستان، ترکیه و... مبادرت ورزید تا اگر بیداری اسلامی را نتوانستند مهار کنند به بیراهه‌های مورد نظر خود بکشانند و خود آن را مدیریت کنند. تذکر مجدد مقام معظم رهبری در مورد مراقبت از مرزهای فرهنگی در جلسه اخیر با هیئت دولت فراتر از یک گفتگوی متعارف در یک جلسه رسمی، و ناشی از اشراف به تهدیدهای موجود و خطر از دست رفتن فرصت‌هااست.
تکرار دغدغه‌های فرهنگی از یک سو نشانه دوراندیشی، دشمن شناسی و اطلاع از نقشه دشمن و از سوی دیگر نیاز مخاطب به یادآوری‌های مکرر و پی در پی برای درک سیاست‌های فرهنگی نظام است تا هیچ عذری برای غفلت نماند و هیچ زمینه‌ای برای تغافل فراهم نشود.
احساس خطر از اینکه بعضی مناصب و مبادی تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری فرهنگی به افرادی سپرده شده است که در صدد تغییر مسیر فرهنگ از چارچوب نظام اسلامی و بر هم زدن انتظام فکری و هویت واقعی جامعه هستند، به مثابه هشدار در مورد ایجاد گسل در دژهای نظام است و تاکید مجدد به مسئولان عالی‌رتبه‌ای که به اقتضای وظایف و اختیارات حکومتی خود، مکلف به نظارت، مراقبت و راهبری هستند.
و از جهت دیگر حساس‌سازی افکار عمومی برای هشیاری بیشتر در برابر خطاها و اشتباهات عمدی و غیرعمدی فرهنگی است که به مهندسی تدریجی باند فرودگاه فرهنگی کشور برای فرود هواپیماهای ناشناس در روز حادثه، مشغول است!
دشمن قبل از ورود، به کمک عوامل خود گسل‌‌ها را به وجود می‌آورد و یا گسل‌‌های موجود را برای بهره‌برداری شناسایی می‌کند و آن گاه تهاجم با هزینه‌های کمتر و در مسیری از قبل هموار شده اتفاق می‌افتد.
برخی غفلت‌های دولتمردان عراق ـ سوریه و اخوانی‌های مصر که منجر به بروز حفره‌های فرهنگی و سیاسی و دفاعی گردید زمینه را برای سوء‌استفاده شیطان بزرگ و ژاندارم‌های خاورمیانه‌ایش و فرود آوردن ضربه‌های مهلک فراهم کرد که اکنون باید مورد توجه، تأمل و عبرت واقع شود.
نتوانستن یا نخواستن درک سیاست‌های فرهنگی نظام که بارها در بیان مقام معظم رهبری در سال‌های گذشته تصریح شد، از سوی برخی متصدیان غافل یا متغافلی که انتصاب آنان در مناصب فرهنگی محصول تسامح مسئولان عالی دولتی است خسارات غیر قابل جبرانی را به بار خواهد آورد که اگر به موقع هم تشخیص داده شود وفرصتی هم برای درمان مانده باشد،درمان آن سال‌ها به طول می‌انجامد.
بر اساس اصل 121 قانون اساسی رئیس جمهور سوگند می‌خورد که "پاسدار" قانون اساسی بوده و در حراست مرزهای فرهنگی از هیچ اقدامی دریغ نورزد.
اکنون که مرزهای فرهنگی دستخوش برخی آسیب‌ها و تهدیدها شده‌اند، از ریاست محترم جمهور به عنوان رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی و عالی‌ترین مسئول اجرایی کشور انتظار می‌رود همان‌گونه که سوگند یاد کرده‌اند، همچون "امینی پارسا و فداکار"، نگاهدار امانت مقدسی باشند که مردم و مقام معظم ولایت امر به ایشان سپرده‌اند.
بر اساس اصل سوّم قانون اساسی دولت موظف است همه امکانات خود را برای تحقق اموری از جمله ایجاد محیط مساعد برای رشد فضایل اخلاقی بر اساس ایمان و تقوی و مبارزه با کلیه مظاهر فساد و تباهی و طرد کامل استعمار و جلوگیری از نفوذ اجانب به کار برد و در اصل چهارم تصریح شده است کلیه قوانین فرهنگی باید بر اساس موازین اسلامی باشد.
امیدواریم در آینده دوراندیشی‌ها و دغدغه‌های فرهنگی مقام معظم رهبری در بیان رئیس جمهور محترم به متصدیان امر ابلاغ شود و درهرنوبت گزارش عملکرد دولت به مردم، رشد شاخص‌های فرهنگی بر اساس سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری نیز اعلام گردد. چنین رویکردی قطعا مورد استقبال واقع خواهد شد همچنان‌که مواضع انقلابی اخیر رئیس جمهور محترم در مورد جنایات رژیم صهیونیستی علیه مسلمانان مظلوم غزه توسط مقام معظم رهبری ستوده شد.
پی نوشت:
1ـ اِنّ الشیاطین لیوحون الی اولیائهم لیجادلوکم ... قرآن کریم ـ سوره انعام آیه 121

 


نوشته شده در  سه شنبه 93/4/31ساعت  8:0 صبح  توسط سید باقر پیشنمازی 
  نظرات دیگران()

   1   2   3   4      >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ
تغییر آدرس
فاصله نخبگان بامردم در خلاء همزبانی
فلسطین؛ کلید رمزآلود گشایش درهای فرج
خطاب لطیف الهی...
سهم شیطان ازثروت ملی ما
دادوستد فرهنگی معلم بامردم(2)
دادوستدفرهنگی معلم بامردم(1)
حفاظت ازهویت فرهنگی محیط زیست
جای خالی همدلی وهمزبانی چگونه پرمیشود؟
[عناوین آرشیوشده]